سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران و ایرانی

نظر



کشاورزی ایران از پرسابقه ترین در جهان میباشد.

امروزه این صنعت نقش مهمی را در اقتصاد ایران بازی میکند. اما سهم صادراتی این بخش در توسعه اقتصادی و تولید ملی کشور ناچیز و با نوسانات زیادی همراه است، بویژه بحران کم آبی در سالهای اخیر تاثیر بیشتری بر روی تولیدات این بخش داشته است.

همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولتها تامین امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی است. بر اساس آمارهای موجود در 1393 در 4 بخش اصلی زراعت، باغبانی، شیلات و دامداری  رشد 6.6 درصدی را تجربه کرده است و براساس آمارهای سازمان جهانی خواروبار فائو ایران به همراه ترکیه در مقام سوم جهان از لحاظ تنوع محصولات باغی و در تولید 22 محصول کشاورزی جزء 5 کشور اول دنیاست.

عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران شامل پسته، انواع توت، خرما، گردو، خربزه و گرمک، زردآلو، گیلاس، گوجه فرنگی و هندوانه است که در سال 1392 مجموعا حدود 4 میلیون تن انواع مجصولات به ارزش 5.1 میلیارد دلار را شامل شد. ایران همچنین واردکننده محصولات کشاورزی  از جمله ذرت دامی، جو، کنجاله، سویا، برنج کامل، موز سبز تازه و خشک، گوشت گاو، روغن خام سویا وآفتابگردان میباشد.

واردات ایران در سال 92 حدود 540 هزار تن بوده است. یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی ایران عدم مکانیزه بودن و هدر رفتن آب و انرژی و در نتیجه کاهش تولید است. کشاورزی ایران بخصوص در بخش باغداری به شکل سنتی و با استفاده 90 درصدی از نیروی انسانی امجام میگردد.

ایران جزء سرزمینهای خشک در اقلیم جهانی محسوب میگردد و آب یکی از مهمترین منابع کشاورزی است، بر اساس نظر وزارت نیرو 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی صرف میشود این درحالی است که سهم این بخش در تولید ناخالص ملی بسیار کم است. تغییر سیستم آبیاری یکی از مهمترین روشهای کاهش مصرف آب در این بخش است.